jump to navigation

The Chinese media reaction to the Darfur crisis – caught between the old and the new 25, February 2008

Posted by thegulfblog.com in China.
Tags: , , , , , , , , , , , ,
add a comment

The Chinese media reaction to the Darfur crisis – caught between the old and the new.

The Chinese reaction to the criticism of their Sudanese policies has varied widely. Liu Guijin the Chinese special envoy to Africa spoke eloquently to journalists in London last week. In excellent English, he calmly and coherently made the Chinese case. China was indeed trying to help in Darfur through various meetings and other mediums. China only supplies some 8% of the weapons to Sudan, he claimed, and professed confusion as to how stories exaggerating China’s arms exporting deals come about. “Is it a misunderstanding or is it intentional?” he mused. However, he reiterated the fundamental plank of Chinese foreign policy being non-intervention and was clear that China would only go so far in terms of persuasion. This particular example is similar to the Chinese response in front of the Western media as a whole: professional and slick.

This is in stark contrast to the Chinese domestic response to the same crisis, even in the English language news in China. Take Xinhua for example, the Governmental mouth piece. To choose two of their stories covering Sudan and China, one was titled “Sudan’s FM lauds China’s role in solving Darfur issue.” At a press conference with Liu Guikin the Sudanese foreign minister gave a statement as if it was written for him by the Chinese:

“China is using its good relations with Sudan to help it solve the Darfur issue…China is not here to help Sudan in a way that will prompt the Darfur conflict to continue. China is here to help Sudan in issues regarding economic developments. China is here to help build Sudan, and China is engaged in business not only in the oil sector, but also other sector…[Commenting on some Western organizations’ threat to boycott the Beijing Olympic Games] What they should do is to solve the Darfur issue in a right direction, instead of putting more pressure on China.”

It seems that the Sudanese English language newspapers were equally on message, as quoted in Xinhua:

Sudan Vision, the largest English-language daily in terms of circulation, ran an editorial in both English and Chinese, the first of its kind by a newspaper in Sudan.

“Indeed, Chinese leadership and media refused to trail behind Western fabrications on Darfur, and have instead firmly stood in the face of pressures put on it because it is fully aware of Western attempts to capitalize on the African problem to pass its own agendas which did not change since the colonial era,” the independent daily said in the editorial.

“We have every right to mock at the flawed voices attempting tolink the Olympic Games China will host to the Darfur problem. Such cheap attempt will not affect the eligibility of China for hosting this international activity in the best manner,” the editorial said.

“We, too, appreciate China’s repeated call for political dialogue to resolve the Darfur issue, contrary to Western pressures on Sudan,” it said.

“But the way Western countries dealt with the issue, providing Darfur rebels with funds, weapons and political support, made the rebels reluctant to reach peace. Not only that, the West has continued to use rebels as pawn to achieve its target,” said the editorial.

 

Such flagrant bias would simply not be tolerated in Western media. Indeed, it would surely be treated with the scorn and contempt that it deserves. What is more puzzling is that China appears to realise this, at least to some extent. You don’t see them peddling this kind of insipid and transparent dialogue in the West, not that they could find (one would hope) a Western newspaper to promulgate Beijing’s line in such an obsequious manner.

Victor Mallet of the Financial Times recently wrote an interesting piece tangential to this theme. He suggested that Beijing ought to open up its media to a greater extent, to allow Chinese people to decide the pros and cons for themselves. Then, “its officials and citizens would be better prepared for the onslaught of criticism and political activism likely to be directed at Beijing’s domestic and foreign policies ahead of the Olympic Games.”

Beijing’s cautious, simplistic and anachronistic assumption that such sycophantic reporting is the safer way to proceed to minimise protest and disharmony is sure to backfire.

Firstly, if people do indeed believe such stories in their entirety then, as Mallet points out, they will be shocked and none too happy with the Western media coverage of events in the lead up to the Olympics. This will create a feeling that the Western media and thus the West are unjustly attacking China just as it is about to take centre stage in one of the most significant events in its recent history. Again, one must not underestimate the importance of the Olympics to the Chinese, in terms of the pride with which they take in hosting it and the prestige that they believe will bestowed on China because of it.

Secondly, for those who read such reports with a wry and rueful smile, the Chinese government are doing themselves no favours. Such reporting suggests gullibility on the part of the reader: not a nice assumption to be fostered upon anyone. Disenfranchising swathes of citizens (and it is surely swathes: most people don’t really take these reports seriously?) will only push them to seek more sources of news, something which the Government seeks to keep under control.

Overall, such reports smack of the old days; of absurd communist pre-Perestroika press or even of Comical Ali, where press reporting was decidedly more fiction than fact. And, to reiterate, the Chinese know better: they show that they do in their modern, fluent and professional Western media interviews. They must not think that they can keep – á la King Canute – the tide of free press and free discussion away from their citizens, it is simply not feasible and, in the long run, not advantageous.

 

Saudi reforms: one step forward, many back 25, January 2008

Posted by thegulfblog.com in Media in the ME, Saudi Arabia.
Tags: , , , , , , , , ,
add a comment

In recent weeks, there have been promising signs emanating from Riyadh suggesting that the countries’ draconian policies towards women were being relaxed. Firstly, as reported here, there was the small announcement that women may stay alone in hotels in the Kingdom, so long as they have some kind of photo ID which will then be registered with the local police. Whilst this may not seem like much of a victory for women’s rights, it is certainly a start. Furthermore, later on that week there was the unconfirmed and then apparently conformed story that Saudi Arabia will let women drive ‘by the end of the year’. Needless to say, this would be a large step forward for women’s rights in the country.

However, it has just been revealed by NPR news that that there was a meeting last autumn between Saudi and Qatari representatives where Saudi officials demanded that AL-Jazeera be ‘brought to heel’.

Since Al Jazeera’s inception in 2001, it has been a breath of critical and relatively even-handed fresh air in a region traditionally full of news outlets bought and paid for by parties and governments. Al Jazeera, therefore, was a shock to governments around the region and especially Riyadh, where they were seen to be particularly critical.

However, Mustafah Alani, a UAE based analyst comments that since the growth of Iran as a potential regional problem, the Sunni countries across the Gulf have, to a greater or lesser degree, banded together to counter Iran. One casualty of this has been the Qatari based and funded Al Jazeera. Alani maintains that the Qatari government, at the behest of Saudi Arabia, has lent on Al Jazeera to tone down its criticisms of the Kingdom.

Peter Kenyan of NPR also refers to the imprisonment of one of Saudi’s most famous bloggers, Fouad al Farhan, as another example of a crackdown on free speech and the media. In an interview with Professor Bin Hashim, he describes his arrest as a ‘hot stove policy’ which is to say that by arresting one blogger, the authorities hope that this will act as a warning to others not to cross ‘the line’.